Et lille kamera ved bakspejlet holder øje med vejen og sørger for, at du ikke kører over i modsatte kørebane, hvis du et kort øjeblik er uopmærksom.

De færreste praler med det, men de fleste har prøvet det: at børn, telefon eller bilradioen et kort sekund stjæler ens opmærksomhed, mens de sidder bag rattet. På samme måde har alle, som én bilist, kørt bagved eller henimod en bil, som pludselig begynder at slingre til højre eller venstre, fordi føreren bag rattet er uopmærksom i et øjeblik.

Uopmærksomheden øger risikoen for at køre galt med 12 gange, og kigger du blot fire sekunder væk fra forruden med 80 km/t, svarer det til at køre 89 meter med en pose over hovedet, viser undersøgelser fra Transport DTU.

Opel Eye holder dig på vejen

Hos Opel vil de gerne holde både bilister og biler på vejen, og selv om den tyske bilproducent altid anbefaler føreren at kigge ud af forruden, når bilen kører, så har tyskerne udviklet et system, som holder dig på kørebanen. Det hedder Opel Eye.

“Opel Eye er et kamera, som fra bakspejlet kigger ud af forruden og holder øje med vejen for dig. Kameraet registrerer de hvide streger i begge sider af kørebanen, og hvis du kommer for tæt på en af dem, så fortæller det rattet, at det automatisk skal skubbe dig tilbage på ret spor,” fortæller produktspecialist Morten Sørensen fra Opel Danmark.

null

Standardudstyr i nye Insignia-modeller

I den nye Insignia Grand Sport og Insignia Sports Tourer bliver primære funktioner som hastighed og navigation projekteret op på forruden og skaber en illusion af, at informationerne vises fire meter fremme på vejen, hvis det såkaldte head-up display er valgt. På den måde kan bilisten altid have fokus på vejen, hvor den hører hjemme.

null

En ekstra sikkerhed

Teknologien betyder ikke, at bilisten kan tage hænderne af rattet og koncentrere sig om alt muligt andet, mens bilen kører. Og faktisk er der en indbygget advarsel i systemet, der gør, at føreren får en melding, hvis begge hænder har været væk fra rattet i for lang tid.

Opel Eye er din ekstra sikkerhed, så du på grund af et øjebliks uopmærksomhed ikke ender i grøften, autoværnet eller i et frontalt sammenstød.

Dog skal bilister ikke frygte, at bilen pludselig begynder at leve sit eget liv og overtage, hvilken retning bilen kører. Der er indført mekanismer, som uanset hvad gør bilisten bag rattet til den primære chauffør.

“Du kan mærke en lille kraft i rattet, når systemet retter bilen op, men det er relativt nemt at 'overrule'. Samtidig slår det fra, hvis du blinker, så det ikke blander sig, når du for eksempel skal dreje til venstre eller overhale en anden bil,” siger Morten Sørensen.

Uopmærksomhed skyld i mange ulykker

I en tredjedel af alle ulykker på vejen er uopmærksomhed en afgørende faktor, og forhåbentlig kan Opel Eye hjælpe med til at undgå en del af ulykkerne. Derfor registrerer kameraet også, hvis bilen kommer for tæt på en fodgænger, eller den nærmer sig en anden bil med for høj fart. Først får bilisten en advarsel, og hvis det ikke er nok, så sender Opel Eye signaler ned til bremserne, så bilen bremser.

“Det her er egentlig bare et spørgsmål om at hjælpe folk med at køre så korrekt og sikkert som muligt,” siger Morten Sørensen.