Den skal være rummelig. Den skal se godt ud. Og den skal være sjov at køre i! Ligesom med Kinderæg, der i de gamle reklamer redder den fortvivlede mor fra børnenes mange krav, gør Opel det muligt at få tre ting på én gang med Insignia Sports Tourer, der er kåret til Årets Business Bil 2018 af Business Danmark og Jyllands-Posten.
“Det her er en bil, der passer som fod i hose til dem, der skal ud og repræsentere firmaet, samtidig med at ungerne skal have god plads bagi på turen til Gardasøen om sommeren. De fleste firmabil-ejere er jo også mødre eller fædre og har brug for en praktisk bil,” siger produktspecialist Morten Sørensen fra Opel Danmark.
Insignia Sport Tourer er en stationcar, men uden at ligne det, som nogen lidt negativt kalder en familiecontainer. Opels designerne er nemlig inspireret af coupéens verden, fortæller en anden produktspecialist Steen Davidsen fra Opel Danmark, og mens en del af forvandlingen til en mere sporty bil kommer fra fysiske ændringer, så er en stor del designernes små kneb.
“For eksempel skråner bagenden, sideruderne er ikke ret høje, og der løber en kromliste henover døren. Det er den linje, og ikke taglinjen, man følger, så taget er reelt højere, end det ser ud til,” siger Steen Davidsen.
Fysisk er sæderne i bilen sænket med tre centimeter, og baghjulene er trukket over ni centimeter længere væk fra forhjulene, hvilket gør, at både føreren og passageren får langt bedre plads.
“Så du har stadig en funktionel bil, hvor selv en høj person kan sidde uden at støde hovedet op i taget, samtidig med at den skrående bagende og andre designmæssige tricks giver en fornemmelse af en coupé,” siger Steen Davidsen.
De sænkede sæder i bilen giver en bedre køredynamik og køreegenskaber, fordi føreren opnår et lavere tyngdepunkt og dermed et mere stabilt køretøj ved høj fart i svingene. Steen Davidsen sammenligner følelsen fra det lave tyngdepunkt med at sidde i en gokart.
I en Opel Insignia Sport Tourer sørger den tyske forståelse for sikkerhed og pålidelighed for, at entusiastiske bilister kan få en sjovere tur på landevejen.
“Nogle af de tidligere Opel-modeller var ikke særligt inspirerende at køre i. Altså når det går ligeud, så er det jo fint og behageligt, men så snart vejene begynder at kurve, så var der ikke så meget sjov. Det er det, vi har ændret i den nye Insignia, for der er ingen tvivl om, at vi gerne vil have, at det skal være sjovt at køre bil,” siger Steen Davidsen.
Hos Opel har designerne et motto: ‘Sculptural artistry meets German precision’, og ifølge både Steen Davidsen og Morten Sørensen er den nye Insignia Sport Tourer noget nær det perfekte møde mellem de to kunstfærdigheder og præcisionen.
“Du får både komfort og luksus, samtidig med at du får en bedre køredynamik. Det er en optimal balance,” siger Morten Sørensen.